neljapäev, august 10, 2023

Spordiennustus kui jätkusuutlik investeering? Jätkulugu

Tunnistan ausalt - mu eelmine postitus oli natuke teadlikult provokatiivsem. Eks särtsu oli veidi vaja ja nii saigi hambusse võetud selline tükk, mida oleks mõnusam ja vürtsikam järada nii mul kui teistel. Ning ma ei pidanud pettuma, nii palju tähelepanu, klikke ja eriti rohkelt asjalikke kommentaare pole mu postitused juba mitu aastat näinud. Ning lisaks sellele provotseerivale teemale (jättes justkui mulje, et kaevan nii sügavalt neis teemades, et varsti hakkan jälle panuseid panema) sain ka tegelikult päris palju targemaks ning eks mind toodi (õnneks üsna viisakal toonil) konkreetselt maa peale tagasi ka oma veidi naiivsete mõtete osas.

Ühesõnaga, tegelikult tehti mulle väga põhjalike vastustega selgeks, et selliselt väikeste koefitsientide peale oma edu üles rajada ei saa. Eks täna ja homme võib see lühiajaliselt muidugi edu tuua (tõenäosusteooria ja variatsioonide iseärasuste tõttu), aga pikas plaanis sel moel rikkaks ei saa. Lisaks sain päris palju taustainfot ka erinevate spordiennustusportaalide toimimisloogikate kohta. Alates sellest, et isegi, kui sa ühel hetkel suudad enda jaoks välja töötada süsteemi, mis sulle stabiilselt raha hakkab sisse tooma, siis pikas plaanis tõmmatakse sellele varem või hiljem portaalide poolt pidur peale. Nagu üks kommentaator selle sõnastas - võitev mängija on nende jaoks bad business ja sellest tuleb võimalikult kiiresti lahti saada. Selle juures ei riku nad isegi mitte mingeid seadusi või reegleid, sest igal äriettevõttel on õigus oma kliente valida ning vajadusel ka nende tegevusi piirata. Nagu üks asjalik anonüümne kommenteerija mainis - temal on lausa 150 erinevat spordiennustusportaali talle piirangud peale seadnud (ehk siis ta saab mõnes kohas näiteks maksimaalselt 1-euroseid panuseid teha jne). Muidugi see 150 ise on juba selline number, mis peast kinni haarama paneb, aga see selleks.

Igal juhul - mida rohkem neid kommentaare mu postituste ja ka Facebooki Finantsvabaduse grupis tuli, siis seda enam sain ma aru, kui rumal ma aja jooksul olnud olen. Kui pinnapealsed on olnud mu teadmised ja arusaamad, kuidas kogu see turg üldse toimib. Ma oma siiras naiivsuses tõesti uskusin, et kui mulle meeldib nädalavahetustel Premier League jalgpalli vaadata või vahest öösiti natuke NBA asju jälgida, siis olen ma spetsialist valmis, et edukalt spordi peale raha panna. Eks muidugi aegajalt ju joppas ka ja sellega andsin oma uskumustele hagu veel juurdegi. Aga lõppude lõpuks ei saanudki see kõik muudmoodi lõppeda, kui see minu puhul lõppes - ehk siis väga suurte võlgadega (siia muidugi aitas kaasa mu keskmisest kõrgem palk, mis võimaldas üsna kõrgetel limiitidel mängida ja hiljem laenu saada vägagi suurtes summades).

Kõiki neid kommentaare ma detailselt siia välja tooma ei hakka, sest eks nad kohati läksid juba väga sügavuti ja ilmselt enamus lugejatele suures joones ehk huvi ei pakugi. Suur osa neist on loetav siis siit ning ka siit. Samuti on osa kommentaare leitavad ka siis eelpool mainitud Facebooki grupist vastava postituse alt.

Mis siis veel võiks kokkuvõttes välja tuua? Ahjaa, mulle väga meeldis üks vaatenurk sellele küsimusele, kas spordiennustus võiks olla võrreldav näiteks aktsiatesse investeerimisega. Siinkohal tsiteerin antud kommentaari sõnasõnalt: "Spordiennustuse ja aktsiaturu erinevus on selles: Spordiennustuses on mängijad keskmiselt kaotajad (negative-sum game): kõik viivad papi majja, maja võtab osa pappi ära ja jagab ülejäänu tagasi. Pappi jääb vähemaks. Aktsiaturul on "mängijad" keskmiselt võitjad (positive-sum game). Kaugeltki mitte kõik ja kaugeltki mitte enamik mängijaid. Aga võidud kokku on suuremad, kui kaotused kokku. Kuna majandus kasvab.Ehk siis lihtne järeldus: kasiinos ei ole jätkusuutlikult võitev strateegia võimalik, aktsiaturul on." Sellele kõigele on väga keeruline vastu vaielda. Eks umbes sama lugu on ju tegelikult ka slotimasinate, igasuguste kasiino lauamängude või kasvõi pokkeriga. "Maja võidab alati!" Ehk siis mängijad toovad oma raha turule ja jagavad seda omavahel laiali ning kasiino (itaalia keeles tulebki sõnast "maja") võtab iga tehingu pealt oma osaluse ja nii see masinavärk muudkui keerleb.

Lõpuks jõuamegi ringiga sinna, mis paraku paratamatu - pikas plaanis on praktiliselt võimatu spordiennustust võtta kui jätkusuutlikku investeeringut. Nagu need kasiinod isegi rõhutavad - tegemist on puhtalt meelelahutusäriga, lihtsalt see kõik on mängija jaoks reeglina ääretult kallis lõbu. Kui kahtled endas või kui sa ei naudi enam mänguilu, siis ära mängi, ära panusta.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar