esmaspäev, november 09, 2020

Herilase pesa

Tunnistan ausalt, ma ei ole mingi eriline podcastide fänn ja väga palju ma neid ei kuula. Võibolla 2-3 neid ongi, mida teatud regulaarsusega kuulan. Aga minu jaoks lemmik nende seast on vaieldamatult Herilase pesa. Mind on alati köitnud nende jutustiil, nende jututeemad ja kõik muu. Nii otsustasingi ühel hetkel, et ma kirjutan neile, sest ma tahtsin kuulda, mida nemad sellest teemast arvavad. Muidugi polnud mul mitte mingit kindlustunnet, et nad selle üldse arutlusele võtavad. Aga nad võtsid. Panen siia lingi ka konkreetsele episoodile, mis avaldati sellel nädalavahetusel: https://herilasepesa.podbean.com/e/103-herilasepesa-torisevad-vanamehed/ (alates 36:00 algab antud blogi teemaline jutt, aga soovitan ka muid teemasid kuulata). Sutsake aga edasi, herilasepoisid, jään teid edasi kuulama isegi siis, kui pankrotti lähen!
Aga see ei ole ainus herilasepesa, mis minu ümber lähipäevil ja lähinädalatel sumisema hakkab. Teadupärast on väga paljudel laenulepingutel vaikimisi maksekuupäevaks 10. kuupäev. Nii ka minul. Selliseid erinevaid laenulepinguid, mille kuupäev kukub just homme, on mul täpselt 10. Ja kõik need lepingud hakkavad ülehomsest viiviseid tiksutama. Ja siis tulevad kõik need herilased mulle kallale. Mõni firma reageerib kohe, teine laseb nädalakese ehk seda olukorda seedida. Telefon ilmselt hakkab lakkamatult helisema ja alustuseks voolab mu e-maili postkast kirju täis. Täna on nagu vaikus enne tormi. Vaimujõud saab väga tugevalt proovile pandud. Ainus lohutus selle kõige juures on see, et kui see esimene orkaan läbi saab, punased lipud on kõik püsti pandud, siis peaks saabuma teatud mõttes rahulikum periood. Edasine saab kõik sõltuma juba konkreetsete laenufirmade poliitikast ja nende protsessidest. Kes kui palju on huvitatud kokkulepetest ja kes tahab iga hinna eest mind kohtusse ja inkassosse anda. Eks elu näitab.
Ühest asjast olen ma tänaseks juba aru saanud. See on fakt, et kui ma olen mingi laenulepinguga olukorras, kus suur osa (üle 90%) osamaksest koosneb intressist, siis ei maksa liiga palju tähelepanu nendele maksetele pöörata, sest sealt tulenevad lisakulud on väga väikesed. Las need sendid tiksuvad. Mul on paar lepingut ka sellist, millel on kehtiv põhiosamaksepuhkus ja nende puhul on ainus lisakulu see 5-eurone meeldetuletustrahv. Viiviseid ei jookse nende puhul üldse. See muidugi ei takista herilastel seda meelde tuletamast. Kokkuvõttes on igasugune maksepikenduste taotlemine üsna mõttetu tegevus. Kui niikuinii ei ole lähiajal plaanis uusi laene võtta, siis las see maksehäireregister saab need kirjed, las need viivised jooksevad. Aga lõppude lõpuks on see ikkagi odavam meetod, kui laene pikendada ja iga hinna eest lepinguid täita. Ma oleksin pidanud sellest kõigest muidugi juba ammu aru saama ja vastavalt tegutsema, aga mina võtsin hoopis uuesti kasutusele oma krediidikontosid ja tegin muid rumalusi. See oleks pidanud olemata olema.
Toon ühe hästi lihtsa näite ka seda kõike illustreerimaks. Oletame, et teil on võetud 100 eurone laen avanss.ee keskkonnast. Nemad pakuvad hästi väikese tähtajaga laene, 30 päeva on nende maksimaalne tagasimakseperiood. Üldjuhul intress ise on selle juures üsna väike ja tagasi tuleks lepingu järgi maksta ca. 103 EUR. Oletame, et maksepäeval teil siis raha ei ole. Nad pakuvad selleks puhuks lahenduse - makske 10 EUR ja pikendame maksepäeva 30 päeva võrra. Tore! Või kas ikka on? Hakkame arvutama. Võtame mingi tavapärase viivisemäära 0,1% (kuigi see on seadusevastane, aga las ta praegu jääda). Selliselt tiksub viivist iga päev 10 senti. Võta kuidas tahad, 30 päevaga üle 3 EUR tiksuda ei saa. Ja isegi kui nad panevad siia oma meeldetuletustrahvi otsa (maksimaalselt 5 EUR), siis kokkuvõttes tuleb see igal juhul odavam kui seda 10 EUR tasu neile maksta.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar